• 09131763931
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • Sat - Thu 8:00 - 16:00

کودکان بی باک

همراه با مرکز ثاقب امنیت فضای مجازی را به خود ، خانواده ، عزیزان و سازمانتان هدیه کنید
در کنارتان به کودکان کمک خواهیم کرد کاوشگران باهوش و بی‌باکی در دنیای آنلاین باشند

برای اینکه به کودکان آموزش دهیم در فضای مجازی بهتر تصمیم‌گیری کنند، منابع و نکته‌هایی فراهم کرده‌ایم تا کمک کنیم شهروندانی باهوش و فنی و دیجیتال شوند.
Image

با این نکته‌ها و منابع، انتخاب‌های آگاهانه‌ای در فضای مجازی داشته باشید

کمک به کودکان برای تبدیل شدن به شهروندان دیجیتال هوشمند با Be Internet Awesome

کودکان برای اینکه بتوانند بهترین استفاده را از اینترنت داشته باشند باید برای تصمیم‌گیری آگاهانه آماده شوند. این برنامه، اصول شهروندی دیجیتال و ایمنی را به کودکان می‌آموزد تا بتوانند دنیای آنلاین را با اعتمادِبه‌نفس کاوش کنند. Interland یک ماجراجویی آنلاین است که درس‌های کلیدی امنیت دیجیتال را با چهار بازی چالش‌برانگیز به کودکان می‌آموزد و کمک می‌کند کودکان به کاربران فوق‌العاده‌ای در اینترنت تبدیل شوند.

سعی ما این است تا به نوجوانان بیاموزیم چگونه در دنیای آنلاین هوشمند و ایمن باشند.

Image

تدابیر امنیتی بیشتر

از آنجایی که مطالعات نشان می‌دهد بیش از 90 درصد سازمان‌ها حداقل بخشی از دارایی‌های دیجیتال خود را در فضای ابری نگه می‌دارند، نیاز به حفاظت از آنها باید به اولویت اصلی تبدیل شود.
این امر پوشیده نیست ، شرکت‌هایی که ارائه‌دهندگان فضای Cloud هستند قطعا باید تدابیر امنیتی بیشتری را در فضای ابری اعمال کنند
Image
آن‌ها را با ردپای دیجیتالی که از خود می‌گذارند آشنا کنید
به همراه فرزندانتان، خودتان یا خواننده موردعلاقه آن‌ها را آنلاین جستجو کنید و درباره نتایجی که پیدا می‌کنید صحبت کنید. شاید بهتر باشد خودتان نتایج را از قبل بررسی کنید. دراین‌باره صحبت کنید که دیگران از این نتایج به چه اطلاعاتی درباره شما می‌رسند و چگونه ردپای آنلاین از خود برجا می‌گذارید.

کمک کنید مقایسه‌های اجتماعی به حداقل برسد

حتماً به فرزندتان بیاموزید آنچه دوستان در دنیای آنلاین هم‌رسانی می‌کنند فقط بخشی از کل داستان است و معمولاً لحظه‌های خاصی را نشان می‌دهد. به او یادآوری کنید همه انسان‌ها، لحظات کسالت‌آور، غمگین یا خجالت‌آوری دارند که هم‌رسانی نمی‌کنند.

قوانینی برای چیزهایی که می‌توان هم‌رسانی کرد برای خانواده وضع کنید

به‌وضوح برای خانواده‌تان مشخص کنید چه چیزهایی نباید در دنیای مجازی هم‌رسانی شود، مثلاً عکس یا اطلاعات خصوصی. برای تمرین چند عکس با هم بگیرید و درباره هم‌رسانی مسئولانه صحبت کنید. برای مثال، فرزندتان را تشویق کنید قبل از هم‌رسانی عکس‌ها (چه عکس خودش باشد چه عکس افراد دیگر) فکر کند. به او یادآوری کنید اگر مطمئن نیست، برای هم‌رسانی اجازه بگیرد.

درباره هم‌رسانیِ بیش‌ازحد به فرزندتان آموزش دهید

با هم‌فکری هم، راه‌حل‌هایی برای هم‌رسانیِ بیش‌ازحد پیدا کنید، مثلاً حذف محتوایی که هم‌رسانی شده است یا اصلاح تنظیمات حریم خصوصی. اگر چنین چیزی اتفاق افتاد، سعی کنید واقع‌بینانه به قضایا نگاه کنید. بعضی از لحظات شرم‌آور جدی است، اما بعضی دیگر صرفاً درسِ‌عبرت‌های خوبی به‌حساب می‌آید.

Image
به آن‌ها بیاموزید چگونه کلاهبرداری‌ها را تشخیص دهند

به کودکانتان بیاموزید که بعضی از کلاهبرداری‌های حیله‌گرانه به‌نظر می‌رسد ازطرف دوستان آمده است. حتی بزرگ‌سالان زرنگ هم فریب می‌خورند! از آن‌ها بخواهید اگر پیام مشکوکی دریافت کردند با شما مشورت کنند. واکنش جدی به نگرانی‌های آن‌ها، به ایجاد اعتماد میان شما کمک می‌کند.

با هم به دنبال سرنخ‌های امنیتی بگردید

با هم به وب‌سایتی بروید و نشانه‌های امنیتی را جستجو کنید. آیا در کنار نشانی وب، قفلِ آویز وجود دارد یا با https شروع می‌شود که هر دو نشان‌دهنده ایمن بودن سایت است؟ آیا نشانی وب با نام سایت مطابقت دارد؟ به فرزندتان کمک کنید نشانه‌هایی را پیدا کند که باید هنگام بازدید از سایت‌ها به آن‌ها توجه کند.

جعل هویت را توضیح دهید

برای فرزندتان توضیح دهید چرا ممکن است فردی بخواهد به گذرواژه و داده‌های خصوصی او دسترسی داشته باشد. اگر فردی به این اطلاعات دست یابد، می‌تواند از حساب او استفاده کند و وانمود کند فرزند شما است.

به کودکانتان کمک کنید تلاش‌های فیشینگ را شناسایی کنند

شاید فرزندانتان تشخیص ندهند که بعضی از افراد ممکن است با فریب دادن آن‌ها، به اطلاعات شخصی‌شان پی‌ببرند. به آن‌ها بیاموزید اگر پیام، پیوند یا ایمیلی دریافت کردند که فرستنده آن فرد غریبه‌ای است یا اطلاعات حساب آن‌ها را می‌خواهد یا پیوستی با ظاهر عجیب دارد، با شما مشورت کنند.

فریب موارد جعلی را نخورید

مهم است که به کودکانتان کمک کنید آگاهی پیدا کنند که افراد و شرایط در دنیای مجازی همیشه آن‌طور که به نظر می‌رسد نیستند. ما راهنمایی‌های مفیدی درباره نحوه کمک به آن‌ها در تشخیص آنچه واقعی است از آنچه ساختگی است ارائه کرده‌ایم.

Image
امنیت فضای مجازی اتفاقی نیست ، احتیاط کنیم

از اسرارتان محافظت کنید

حریم خصوصی و امنیت شخصی همان‌قدر که درحالت آفلاین مهم است، درحالت آنلاین نیز مهم است. مهم است فرزندانتان بدانند چگونه از اطلاعات ارزشمندشان محافظت کنند تا هم دستگاه‌هایشان آسیب نبیند و هم آبرو و اعتبار و روابطشان خدشه‌دار نشود.

Image
گذرواژه‌هایی بسازید که قابلِ‌حدس زدن نیستند

به کودکتان بیاموزید چگونه یک عبارت به‌خاطرسپردنی را به گذرواژه‌ای قوی تبدیل کند. از ترکیبی از حداقل هشت حرف بزرگ و کوچک استفاده کنید و برخی را به نماد و عدد تغییر دهید. مثلاً، «My younger sister is named Ann» تبدیل می‌شود به myL$1Nan. کمکشان کنید بدانند چه چیزهایی یک گذرواژه ضعیف را تشکیل می‌دهد؛ مثلاً استفاده از نشانی خودتان، تاریخ تولد، ۱۲۳۴۵۶، یا «گذرواژه»، که همه می‌توانند به‌سادگی حدس بزنند.

اطلاعات خصوصی فرزندتان را خصوصی نگه‌دارید

درباره اطلاعاتی که باید خصوصی بماند با او صحبت کنید – مانند نشانی خانه، گذرواژه‌ها یا نام مدرسه. او را ترغیب کنید اگر چنین اطلاعاتی از او خواسته شد، با شما مشورت کند.

استفاده درست از گذرواژه را آموزش دهید

به آن‌ها بیاموزید، قبل از وارد کردن گذرواژه‌شان در هرجایی، خوب فکر کنند و کاملاً مطمئن شوند آن را در برنامه یا سایت درستی وارد می‌کنند. اگر شک داشتند، پیش از وارد کردن هر اطلاعاتی، باید با شما صحبت کنند. به‌علاوه، تشویقشان کنید برای برنامه‌ها و سایت‌های متفاوت گذرواژه‌های متفاوتی داشته باشند. می‌توانند گذرواژه‌ای اصلی داشته باشند و برای هر برنامه چند حرف به آن اضافه کنند.

به فرزندتان کمک کنید از شوخی‌های زننده خودداری کند

به او یادآوری کنید با خصوصی نگه داشتن گذرواژه‌اش، می‌تواند مانع از آن شود که دیگران با دسترسی به حسابش، پیام‌های جعلی یا شرم‌آور ارسال کنند.

Image
فضای سایبری جولانگاه مجرمان سایبری هستند ، احتیاط کنیم
به فرزندتان کمک کنید افراد مورداعتمادی پیدا کند

سه فرد مورداعتماد را مشخص کنید که اگر فرزندتان در دنیای مجازی با موضوعاتی ناراحت‌کننده مواجه شد، با آن‌ها درمیان بگذارد. فرد مورداعتماد می‌تواند به فرزندتان کمک کند آنچه را دیده تحلیل کند و مانع شود فرزندتان در آینده مواردی مشابه آن را دوباره تجربه کند.

از گذراندن زمان باکیفیت در فضای مجازی پشتیبانی کنید

فرزندتان را ترغیب کنید با بازی‌ها و برنامه‌هایی سرگرم شود که خلاقیت یا مهارت‌های حلِ‌مسئله را به او می‌آموزد.

درباره کارهایی که فرزندتان در فضای مجازی انجام می‌دهند صحبت کنید

زمانی را به صحبت کردن درباره شیوه‌ای که خانواده‌تان از فناوری استفاده می‌کند اختصاص دهید. به برنامه‌هایی که فرزندانتان بیشتر استفاده می‌کنند علاقه نشان دهید و از آن‌ها بخواهید برنامه را به شما نشان دهند. بدانید فرزندانتان چگونه از برنامه‌هایشان استفاده می‌کنند و چه‌چیزِ آن‌ها را دوست دارند.

محدودیت‌هایی تنظیم کنید که می‌توانند با گذشت زمان تغییر کنند

قوانینی برای حساب فرزندانتان تنظیم کنید (مانند فیلترهای محتوا و محدودیت‌های زمانی) و به آن‌ها اطلاع دهید که با بزرگ‌تر شدن آن‌ها ممکن است این قوانین تغییر کند. تنظیمات باید با گذشت زمان تکامل پیدا کنند. نه این‌که فقط آن‌ها را تنظیم کنید و بعد به‌کلی فراموششان کنید.

هرگاه شک داشتید، مطرحش کنید

آموزه‌ای که برای همه برخوردهای دنیای دیجیتال کاربرد دارد: وقتی کودکان شما با مورد مشکوکی مواجه می‌شوند، باید برای صحبت کردن با بزرگسال مورداعتماد احساس راحتی کنند. می‌توانید با ترویج ارتباط آزاد در خانه از این رفتار پشتیبانی کنید.

Image