7 دلیل اهمیت آموزشهای آگاهیبخشی امنیت سایبری

اهمیت آموزشهای آگاهیبخشی امنیت سایبری در سازمانها به دلیل افزایش حوادث ناشی از نشت دادهها و تهدیدات سایبری روزافزون بیش از پیش مشخص شده است
اهمیت آموزشهای آگاهیبخشی امنیت سایبری در سازمانها به دلیل افزایش حوادث ناشی از نشت دادهها و تهدیدات سایبری روزافزون بیش از پیش مشخص شده است. طبق گزارشها، در سال 2018 میلادی، حوادث ناشی از نشت اطلاعات برای سازمانهای انگلیسی به طور میانگین 6.4 میلیون پوند هزینه در پی داشت. علت اصلی 60 تا 90 درصد از وقوع چنین رخدادهای امنیتی، خطاهای انسانی بوده است. همین واقعیتها به تنهایی برای اثبات ضرورت آموزش آگاهیبخشی امنیت سایبری برای سازمانهایی که به دنبال حفظ تداوم کسبوکار و بقای خود هستند، کافی است. نشان میدهد که حدود 31 درصد از کسبوکارها هیچ برنامهای برای آموزش آگاهیبخشی امنیتی به کارکنان خود ندارند. همچنین نظرسنجی اخیر دولت انگلیس نیز نشان داد که مشاغل این کشور نسبت به سال 2017، آموزشهای امنیتی کمتری به کارکنان خود ارائه دادهاند. با وجود اینکه خطاهای انسانی و عدم ارائه آموزشهای مناسب به کارکنان همچنان مهمترین عامل رخدادهای امنیتی است، احتمال پیادهسازی برنامههای آموزشی برای کارکنان نسبت به نظرسنجی سال 2017 کاهش یافته است (18 درصد در مقایسه با 28 درصد). این آمار نشان میدهد که سازمانها و کسبوکارها هنوز در زمینه آموزش امنیتی کارکنان خود عقبماندهاند. در این مقاله به بررسی 7 دلیل اهمیت آموزشهای آگاهیبخشی امنیت سایبری میپردازیم: 1. پیشگیری از نفوذ و حمله آموزش آگاهیبخشی امنیت سایبری به پیشگیری از نفوذ و نشت دادههای سازمانی کمک میکند. اگرچه به دلیل عدم تعریف شاخصهای کنترلی مناسب، اندازهگیری دقیق تعداد رخنههای امنیتی که این آموزشها پیشگیری میکنند دشوار است، اما انجام مقایسههایی قبل و بعد از آموزشها میتواند نشاندهنده کارایی آن باشد. با توجه به اینکه هزینه هر حادثه نشت داده میتواند چندین میلیون دلار باشد، میتوان ارزش این آموزشها را به خوبی درک کرد. 2. تأثیر بر فرهنگ شرکت فرهنگ امنیت سایبری برای مدیران ارشد امنیت سازمانها اهمیت ویژهای دارد، اما ایجاد چنین فرهنگی و تغییر رفتار کارکنان کار دشواری است. پلتفرمهای آموزش آگاهیبخشی امنیت سایبری میتوانند به نظارت، پرورش و تقویت فرهنگ امنیتی در سازمانها کمک کرده و کارکنان را به عوامل دفاعی پیشگیرانه تبدیل کنند. 3. تقویت سازوکارهای دفاعی فناورانه سازوکارهای دفاعی فناورانه مانند فایروالها و نرمافزارهای بهروز میتوانند به جلوگیری از حملات کمک کنند، اما این سیستمها نیاز به ورودیهای انسانی دارند. بدون آموزش امنیتی، ممکن است این سیستمها به درستی مورد استفاده قرار نگیرند. مهاجمان نیز به جای حمله به سیستمهای دفاعی، ترجیح میدهند انسانها را هدف قرار دهند، چراکه انسانها بهطور معمول نقطه آسیبپذیرتر در امنیت سایبری هستند. 4. جذب مشتریان بیشتر آموزشهای آگاهیبخشی امنیت سایبری به شرکتها کمک میکند تا در رقابت با دیگران برتری پیدا کنند. بر اساس نظرسنجی CybSafe از 250 تصمیمگیرنده در بخش فناوری اطلاعات، بیش از نیمی از آنها اعلام کردند که مسائل امنیتی نقش مهمی در تصمیمگیری مشتریان دارند. بسیاری از مشتریان حتی استانداردهای امنیت سایبری را برای همکاری با یک شرکت ضروری میدانند. 5. سازگاری با استانداردها استانداردهای امنیت سایبری به طور فزایندهای در حال تغییر و توسعه هستند و نظارت بر انطباق با آنها ضروری است. بسیاری از سازمانها باید برای پیروی از این استانداردها، به برنامههای آموزش امنیتی توجه بیشتری داشته باشند. کسانی که این آموزشها را گذراندهاند، معمولاً رفتارهای ایمنتری از خود نشان میدهند و این میتواند به انطباق با استانداردها در بسیاری از صنایع کمک کند. 6. ترویج رفتار مسئولانه حملات سایبری با سرعتی بیسابقه در حال افزایش هستند. نداشتن برنامهای برای آموزش آگاهیبخشی امنیت سایبری در یک شرکت میتواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. از این رو، آموزش امنیتی نه تنها به نفع خود سازمان است، بلکه برای مشتریان، تأمینکنندگان و تمامی افرادی که با شبکه سازمان در ارتباط هستند نیز مفید خواهد بود. 7. آسایش و رفاه کارمندان این نکته ثابت شده است که کارکنان راضی و شاد، بهرهوری بیشتری دارند. آموزش آگاهیبخشی امنیتی تنها به حفاظت از افراد در محل کار کمک نمیکند، بلکه آنها را در زندگی شخصی نیز ایمن نگه میدارد. این مزیت به طور معمول نادیده گرفته میشود، اما اگر برنامههای آموزشی به درستی اجرا شوند، میتوانند به نفع هم شرکت و هم کارکنان تمام شوند.